پاسخ آیت الله جوادی آملی به حسن روحانی
پاسخ آیت الله جوادی آملی به حسن روحانی: 🔹آنان که با رأی مردم، �امام� می پرورانند و با سقیفه، �ولیّ� می تراشند، امامت را انتخابی می پندارند نه انتصابی/بیگانگانِ زیرک گفتند و آشنایان خام، پذیرفتند که #امامت، کاری مردمی است و تعیین آن از مردم نیز برمی آید 🔹باید دانست که مرز ممتاز تشیع و تسنّن این است که � #امامت� در فرهنگ امامیه، جزو اصول است و در مکتب اهل سنّت، از فروع. ما در علم کلام از امامت بحث می کنیم و آنها در علم فقه؛ زیرا شیعه معتقد است که امامت جانشین �نبوّت� است و نبوّت، کار خلق نیست، بلکه کار خداست؛ ازاین رو بحث درباره آن، بحثی اعتقادی و کلامی است؛ یعنی �یجب عن الله� که نبی بفرستد و �یجب عن الله� که برای نبی، جانشین معصوم تعیین کند. 🔸به اعتقاد امامیه، چون خدا خالق و پرورش دهنده بشر است، فقط او می تواند قانونگذار را تعیین کند؛ بنابراین در #امامت، سخن از کار خداست، نه کار خلق، و علمی که از کار خدا بحث می کند، �کلام� است، نه فقه؛ امّا آنان که با رأی مردم، �امام� می پرورانند و با سقیفه، �ولیّ� می تراشند، امامت را انتخابی می پندارند نه انتصابی. آنان مسئله امامت را از فعل خدا به کار خلق فرومی کشانند و لاجرم، علمی که در این باره بحث می کند، علم �فقه� خواهد بود[شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج2، ص24.] 🔹👈گفتنی است که دشمن پیش از آنکه � #فقیه� را از صحنه سیاست بیرون کند، �فقه� را خارج می کند و پیش از آنکه �ولی� را از صحنه سیاست بیرون براند و � #ائمّه� را منزوی کند، ولایت و � #امامت� را منزوی می کند. بیگانگانِ زیرک گفتند و #آشنایان_خام، پذیرفتند که امامت، کاری مردمی است و تعیین آن از مردم نیز برمی آید! 🔸غرض آنکه هیچ گاه امام را قبل از امامت خانه نشین نکردند، بلکه ابتدا � #امامت� و پس از آن � #امام� را منزوی کردند. کسی که می گوید: �منّا أمیرٌ ومنکم أمیرٌ�[بنیان مرصوص امام خمینی(ره)، ص247-248.]، امامت را امری مردمی می داند نه الهی! و وقتی امامت، مردمی شد، نصب یا انتخاب آن از #سقیفه نیز برمی آید. نخست امامت را از عرش به فرش و از انتصاب به انتخاب آوردند، سپس از نصّ به سقیفه کشاندند و امامت را در #سقف_سقیفه اسیر کردند و پس از آن، حضرت علی(ع) را #خانه_نشین کردند. 🔹 اینکه در جوامع روایی ما ملاحظه می شود که بخشی از امامت در مسائل اعتقادی شکوفاست و قسمتی دیگر در فقه؛ چنان که امامت، هم در کنار نماز، روزه، زکات، حج و جهاد است و هم همراه نبوّت، برای آن است که یک ضلع آن، کار حتمی خداست ( #تعیین_امام) و ضلع دیگرش کار خلق است ( #پذیرش_ولایت_امام). براین اساس، پذیرش ولایت امام همانند اقامه نماز و گزاردن حج و... بر مردم واجب است. آنجا که ولایت در کنار نماز آمده است، درباره کار خلق است و وقتی امامت در کنار نبوّت آمده است، درباره کار خداست. 🔸شیعه امامت را، هم در اصول اعتقادی در کنار نبوّت می نگرد و هم در مسائل فروع، همراه نماز و روزه؛ و اگر گفته می شود که چیزی همتای امامت نیست، برای آن است که امامت شرقاً محدود به اصل و غرباً محدود به فرع است، امّا نماز و روزه، شمال و جنوب و شرق و غربش محدود به فقه و فرع است و این امتیاز برجسته تشیع از برادران اهل سنّت است.[بحارالانوار، ج8، ص197، ح186]
گفتنی است حسن روحانی روز چهارشنبه در ضیافت افطار اساتید دانشگاه سخنان در باب نفی مشروعیت انتصابی امامت ابراز داشت که: �امیرالمؤمنین مبانی حکومت و مبنای ولایت را نظر مردم و انتخاب مردم می داند�. او در ادامه با قرائت بخش کوتاهی از خطبۀ 92 نهج البلاغه که �لِمَن وَلَّیتُموا اَمرَکُم� ادامه داد: �[علی (ع)] گفت: هرکسی که شماها بروید و برگزینید او را به عنوان ولی خودتان و به عنوان رهبر جامعه من هم اطاعت می کنم، من هم می شنوم و [حکم او را] اجرا می کنم...�
+ نوشته شده در ۱۳۹۶/۰۳/۲۷ ساعت 11:7 توسط HOSSEIN62
|
بسم رب شهدا